U pojedinim evropskih zemljama vozači plaćaju korišćenje autoputeva pomoću vinjeta, bez zaustavljanja vozila na naplatnim rampama. Te nalepnice važe za neograničen broj vožnji u određenom periodu - tri, nedelju, mesec, godinu dana. Naravno, za vozače, koji često saobraćaju autoputevima to je i najisplativija varijanta. U Srbiji je bilo inicijativa da se uvede takav sistem naplate, pa čak i obećanja da će se to desiti ove godine. Ali, u JP “Putevi Srbije” ne razmišljaju o promeni sistema i tvrde da su vinjete neisplative. Tri decenije ulagalo se u infrastrukturu za naplatu putarine i prelazak na drugačiji sistem ne bi bio isplativ. Da bi se vinjete isplatile potrebna je dobra izgrađena mreža autoputeva i novac bi trebalo da se ubira na što je moguće duži period. Ali, naplata putarine putem vinjeta bi lokalno stanovništvo, koje živi dalje od zahvata autoputa i koristi ga periodično i strane učesnike u saobraćaju, koji su u tranzitu, dovelo u neravnopravan položaj u odnosu na vozače, koji autoput koriste svakodnevno.
U pojedinim evropskih zemljama vozači plaćaju korišćenje autoputeva pomoću vinjeta, bez zaustavljanja vozila na naplatnim rampama.
Te nalepnice važe za neograničen broj vožnji u određenom periodu - tri, nedelju, mesec, godinu dana. Naravno, za vozače, koji često saobraćaju autoputevima to je i najisplativija varijanta. U Srbiji je bilo inicijativa da se uvede takav sistem naplate, pa čak i obećanja da će se to desiti ove godine. Ali, u JP “Putevi Srbije” ne razmišljaju o promeni sistema i tvrde da su vinjete neisplative.
- Tri decenije ulagalo se u infrastrukturu za naplatu putarine i prelazak na drugačiji sistem ne bi bio isplativ - kaže Milenko Caković, direktor Sektora naplate u “Putevima Srbije”.
- Da bi se vinjete isplatile potrebna je dobra izgrađena mreža autoputeva i novac bi trebalo da se ubira na što je moguće duži period.
Ali, naplata putarine putem vinjeta bi lokalno stanovništvo, koje živi dalje od zahvata autoputa i koristi ga periodično i strane učesnike u saobraćaju, koji su u tranzitu, dovelo u neravnopravan položaj u odnosu na vozače, koji autoput koriste svakodnevno.
U “Putevima” smatraju da je najpravedniji sistem direktna naplata putarine prema pređenom kilometru, koji kao i kod nas imaju Italija, Francuska, Španija, inače zemlje sa odličnom mrežom autoputeva i visokim intenzitetom saobraćaja.
Praksa iz zemalja koje imaju vinjete pokazuje da je kontrola upotrebe teška. Primera radi, Slovenija je zabeležila najmanji tranzit vozila kroz zemlju. Zbog uvođenja vinjeta ova država gubi oko 40 miliona evra godišnje.
Na autoputevima u Srbiji vozači mogu da plate putarinu tagom.
Zahvaljujući tome putarina može da se plati bez zaustavljanja. Transakcija je automatska između baterijski napajanog transpondera (tag) i posebnog komunikacionog sistema kratkog dometa sa antenom instaliranom iznad naplatne saobraćajne trake. Uređaj košta 3.500 dinara.